2018. jan 12.

Madáretető - "kézműves termék" made in Keszőhidegkút

írta: Bodó Kata
Madáretető - "kézműves termék" made in Keszőhidegkút

madar_0.jpg

Szüleimtől kaptunk Karácsonyra egy madáretetőt. Amikor először megláttuk, kicsit meglepődtünk a méretén, mert akár egy kisebb kutya is elférne benne, de érezhető volt, hogy szeretettel készült és stabil darab....ez olyan, mint a gomba mese...sok jó élőlény a madáretetőben is elfér....reméljük, a macskák azért nem költöznek majd bele :D

Keszőhidegkúti közfoglalkoztatottak készítették, akiket személyesen is ismerek és le a kalappal előttük, hogy ilyen asztalos munkát tudnak csinálni, egyedi, jó minőségű, helyi terméket!

madar_1.jpg

Amikor hazahoztuk, szerencsére nem volt még túl hideg, ezért le tudtuk festeni egy természetes faápoló festékkel és volt ideje megszáradni. A megfelelő helyet is ki kellett találni neki. Lábakon álljon az ablak előtt, hogy jobban lássuk a "jövevényeket"? Vagy hátul legyen a kertben, hogy minél zavartalanabbul tudjanak enni? Végül is egy olyan helyet választottunk neki, ami a megérzéseim alapján jött és utólag a Wikipedia - Madáretetés oldala is megerősített: fához közel, hogy rejtve érezzék magukat a madarak, "nem forgalmas helyen", mégis ablakból jól lássam, ha fogy az eleségük.

madar_2.jpg

Berendeztem a házikót: tettem ki napraforgót, faggyúgolyóban magokat ("cinkegolyót"), vizet. Ezen kívül lehetne még kitenni sótlan szalonnát, faggyút, zabot, diót, földimogyorót, tökmagot, almát, répát és egyéb bogyókat. Úgyhogy a menü még változhat. :D

madar_3.jpg

Az eddigi kaja nekik bejött. :D A kép bal oldalán már láthatók is a cinkék (Szén cinege - Parus major). Nem egyszerű őket telefonnal lefotózni, de majd gyakorlom. :)

madar_4.jpg

Körülbelül egy hét alatt szokták meg a madarak a mi kis "designeses" madáretetőnket. Jól ki is ürült a táljuk, melyet időben észrevettem. Szerencsére fagy még nem volt nálunk, hogy a vizük befagyhatott volna, de azért erre is figyelek majd, ha már kitettem. Ugyanis szomjas is tud lenni egy madár. Ja, azt én is elfelejtettem...és mindjárt pótlom, hogy az itatójukba egy követ tegyek (nem mintha a virágalátét túl mély lenne), hogy még kényelmesebben tudjanak azon állva inni - tudtam meg a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület oldaláról (mme.hu). :)

madar_5.jpg

Jöhetnek ismét a cukker madarak! Most, hogy beletettem a követ az itatóba, már láttam is egy erdei pintyet (Fringilla coelebs) és egy kék cinegét (Parus caeruleus). Ahogy Antoine de Saint-Exupéry A kis herceg című művében írta: "Te egyszer s mindenkorra felelős lettél azért, amit megszelidítettél...". A madáretetés távol van a valódi megszelidítéstől, de ha egyszer elkezdtük, akkor kb. márciusig - attól függően, hogy milyen időjárás lesz - ezt az etetést folytatni kell, hogy ne verjük át a madarakat.

 

Szólj hozzá

mag madár víz rigó madáretető cinke madáretetés pinty helyi termék kézműves termék asztalos munka